Власи Илиев [Лингорски]
Антология, Новини, Писатели от Троян 27.08.2019 г., 0 мнения 180Из книгата „Писатели от Троян“. Съставител Георги Стоев.
II издание
Издава ИК „АЛЯ“ с финансовата подкрепа на община Троян.
Власи Илиев е роден през март 1866 г. Той почти през целия си живот е учителствал – 34 години народен учител. В сп. „Министерски сборник“ от 1891 г. той пръв е написал народни умотворения на троянското наречие. Като учител е писал много статии във вестниците и списанията.
Издал е книгите: „Град Троян – през 19 век“ (1933 г.) и „Град Троян – след Освобождението“ (1934 г.).
Власи Илиев пръв направи опит да напише история на Троян.
Народни вярвания и обичаи
Те са останали в масите на народа още от езическо време. Тези вярвания много са пречили да се усвои правилно християнското учение и черквата е била принудена да се приспособява към тях. Например: от езически произход е вярването, че мъртвите могат да се хранят. Затова черквата е благословила поносите, т. е. угощенията за мъртъвците. Най-главните поноси са: деветини, а най-вече четиридесет. След това половин година и година. Вярва се, че душата на умрелия се скита тук долу на земята четиридесет дни и след това отива на небето.
След изнасянето на мъртвеца оставят до одъра му брадва и паница с брашно, а като изнесат за погребение дете, счупват и паница и лъжица, като казват: „Паднала лъжица, счупила паница“. Това се прави, за да не умират вече децата. Децата не жалеели, а старите хора почвали да жалеят от деветините. На смъртта се обличали в най-хубавите си дрехи.
Сватбите траели цели шест дни и народната музика, състояща се от гайди, кавали, цигулки, тъпани и зурли, постоянно свирела. В четвъртък преди сватбата правели голям годеж. Същия ден вечерта правели груханка у ергеня (грухали жито, което варяли за сватбарите), в петък правели груханка у момата. В събота вечерта женихът давал угощение на мъжете от моминска страна. В неделя ставала венчавката в дома на момата. Забулвали я в червено було, ушито от шаек, през което нищо не се виждало. Извеждали булката и я качвали на кон или кола, а момите пеели: „Булке ле, я се обърни, към момкови порти слънце грее, а над бащини порти тъмна мъгла“.
Булката стояла два дни забулена и в понеделник вечер я отбулвали с жегли от хомотя, а булото окачвали на ябълката. В неделя през деня прекарвали дрехите на момата, намятани на коне и отиват първо у момени.
В понеделник още през нощта носят греяна ракия у родителите на момата, а при булката ходят моми питенки да ги дарява с огледала и други. Вечерта у младоженека отиват втори момени заедно с родителите на булката.
Във вторник се свършва сватбата, като сутринта младоженекът заедно с приятели отива у дядови си, гдето му даряват кърпа с жълтица, а вечерта стават повратки заедно с родителите на младоженека и булката с шапка или забрадена с два чомбера. В събота сутринта рано младоженците отиват у родителите на булката да ги грее слънцето.
Новороденото дете обикновено се кръщава в първия неделен ден след раждането. Тутакси след раждането се окъпва, меси се топла пита, която се изяжда с червен лук, След това става угощение, наречено понуда. Също след кръщаването става угощение, като роднините жени ходят с връзки и даряват детето. Родените преди Богоявление деца се кръщавали във водата на р. Дъскотина.
Използвана е скицата на писателя, направена от художника Бочо Донев за първото издание на книгата.
Текста можете да изтеглите оттук:
https://bsptroyan.com/wp-content/uploads/2019/08/Власи-Илиев.pdf
Leave a comment